Konflikthantering på arbetsplatsen
Det finns inga arbetsplatser utan konflikter över tid – frågan är vilken förståelse vi har för vad en konflikt är och vilka verktyg vi kan använda för att hantera dem. Vi erbjuder hjälp med konflikthantering och kommunikation på arbetsplatsen.
Konflikter på arbetsplatsen kan leda till:
- Sämre resultat, anställda fokuserar på konflikten i stället för kunden/medlemmen
- Oönskad personalomsättning
- Sjukfrånvaro som kostar både i lidande och i pengar för företaget. Konflikter kan kosta enorma summor.
Kommunikation och konflikthantering
I utredningar/intervjuer kopplade till konflikter som återkommer ett ord och det är kommunikation. Kommentarer som att vi behöver tala mer MED istället för OM varandra, ta saken med den det gäller och ha respekt för varandras olikheter är vanliga.
Vi på Koncept HR kan hjälpa dig innan det har gått för långt och vi kan finnas som stöd när det redan har blivit skav i organisationen, ledningsgruppen, medarbetargruppen eller mellan individer.
Hör av dig till oss så hjälper vi dig med att hitta vad som blir den bästa lösningen för just Er.
Utbildningar inom konflikthantering
Vi erbjuder flertalet utbildninga för chefer och ledare, bland annat konflikthantering för chefer ›.
Vad är konflikthantering?
Konflikthantering handlar om att identifiera, hantera och lösa konflikter på arbetsplatsen på ett konstruktivt och hållbart sätt. Genom att hantera konflikter mellan anställda på ett effektivt sätt kan ni skapa en trygg och produktiv arbetsmiljö där medarbetare trivs och presterar bättre. Med Koncept HR’s konflikthantering lär du dig hantera konflikter innan de får möjlighet att eskalera eller påverka dynamiken på arbetsplatsen. Du kommer få praktiska verktyg och en kompetens som hjälper dig förstå konflikters orsak och möjliga lösningar.
- Skapa en produktiv och positiv arbetsmiljö. Konflikthantering bidrar till en arbetsplats där samarbete och trivsel är i fokus.
- Förebygga trakasserier och konflikter mellan de anställda. Tidiga insatser minimerar risken för eskalerade situationer och arbetsrelaterad stress.
- Stärka relationer mellan medarbetare: Bygg en kultur där öppen kommunikation och respekt är grundpelarna.
- Hantera de svåra samtalen: Lär dig hantera de svåra samtalen med professionalism och empati.
Konflikter på en arbetsplats kan uppstå av flera olika skäl, bland annat:
- Personlighetskonflikter: Det uppstår när individer har olika personligheter, arbetssätt eller förhållningssätt som till slut krockar.
- Värderingskonflikter: När medarbetarna ar olika åsikter, värderingar eller prioriteringar.
- Intressekonflikter: Uppstår när olika behov eller mål krockar.
- Kommunikationsmissar: Missförstånd, olika kommunikationsstilar och behov är en vanlig konfliktorsak.
Vi erbjuder mer än konflikthantering
Ser våra andra tjänster inom organisationsutveckling: